اخبار لم تسمع عنها وفيديوهات لم تشاهدها واصدقاء بانتضارك على الشات

شاهد بيتك او مدينتك عبر القمر الصناعي

بق حنان من احمد عز للشعب المصري

أكد أحمد عز رئيس لجنة الخطة والموازنة بمجلس الشعب أن اجتماع هيئة مكتب اللجنة أمس مع المسئولين بهيئة البترول تناول بحث الموقف المالي للهيئة في ضوء وصول دعم المنتجات البترولية إلي 23 مليار جنيه حالياً.
ونفي عز في تصريح لصحيفة الجمهورية مناقشة أي أمر يتعلق بأسعار المنتجات البترولية من قريب أو بعيد ولا يوجد أي تفكير في رفع أسعار البنزين وجميع منتجات البترول.
وكان مجلس الشعب قد وافق في مايو الماضي على زيادات حادة في أسعار الوقود والسجائر ورسوم تراخيص السيارات اقترحها الحزب الوطني الديمقراطي الحاكم لتدبير اعتمادات لزيادة في مرتبات العمال والموظفين اعلنها الرئيس حسني مبارك قبلها بيومين.
وفى نهاية المناقشات التى استغرقت حوالى ست ساعات متواصلة وافق المجلس على تقرير لجنة الخطة والموازنة وماجاء فيها من تعديلات وزيادات فى أسعار بعض السلع بصفة نهائية رغم الاعتراضات.
ورفضت المعارضة والمستقلون هذه الزيادة وخرج البعض عن التقاليد البرلمانية أثناء المناقشة التى اتسمت بالسخونة والحدية وأعلن 76 نائبا رفضهم لهذا التقرير وجاءت الموافقة نداء بالاسم بإجمالى 297 نائبا

من تعليقات القراء

تصدقوا شكله لايق على انه يكون بيترسم على الرئاسة؟ هم كانوا مستنيين السوالف تبيض شوية عنده عشان يبقى شكله معقول .. واحد زي ده صارف على الحزب كله يوم ما ييجي يحصل حاجة و يقول انا عايز ابقى ريس والله ما ح يلاقي حد يقول له بم .. حسبي الله و نعم الوكيل .

*********************
بنزين لا بس حديد اه ....
و ممكن يا مصراوى صورة تانية لزيزو بيه غير دى ذات رابطة العنق البنفسجية لان شكلها عرة اوى و يخنق من الاخر ...ده رايى


************************
اذا كان مهندس الحزن الوطنى الكبير بيستهبل يبقى فاضل ايه للشعب المقهور ؟ لما سعر البترول ينخفض مش الدعم اللى بيقولوا عليه لازم ينخفض ؟ يبقى ليه يجيبوا سيرة رفع السعر وما يتكلموش على خفض السعر ؟ البنزين قالوا مش ح يصدروه يعنى البنزين ملك الشعب بقى للشعب ؟ يبقى لازم السعر ينخفض والا تبقى الحكومة اكبر لص والناس مش ح تدفع الضرايب اللى عليها وح يبلطوا فى الخط وح يسوقوا الهبل زى الحكومة ! ياناس ده البنزين 95 فى السعودية ب 75 قرش حرام عليكوا ده انتم لو نزلتم سعر البنزين ربع جنيه بس كل الأسعار لكل السلع والخدمات فى مصر مباشرة ستنخفض ؟بلاش التجارة والشطارة على الشعب المغلوب على أمره ؟ نظرة يا مبارك قول للناس دى كفايه أحسن فاض بيها الكيل. ارحموا الغلابه والا ...!

0 comments:

Blog Archive