اخبار لم تسمع عنها وفيديوهات لم تشاهدها واصدقاء بانتضارك على الشات

شاهد بيتك او مدينتك عبر القمر الصناعي

هل خططت ايران لاغتيال حسني مبارك

اكدت صحيفة "يديعوت احرونوت" الاسرائيلية الاثنين ان السلطات المصرية احبطت عملية ايرانية لاغتيال الرئيس حسني مبارك خلال الهجوم الاسرائيلي الاخير على قطاع غزة.
وقالت الصحيفة الاسرائيلية الاوسع انتشارا تحت عنوان "مليون دولار مقابل راس الرئيس مبارك" على صفحتها الاولى انه "في التاسع من يناير/كانون ثاني الماضي في اوج الحرب على غزة رصد الحرس الجمهوري الايراني مبلغ مليون دولار نقدا لتصفية الرئيس مبارك وشكل مجموعات ايرانية من متطوعين تلقوا تدريبا سريا".
واضافت الصحيفة نقلا عن مصدر امني مصري كبير ان "ايران لم تكن تريد ان تترك بصماتها على التعرض للرئيس مبارك (..) ولم تدخل المهمة حيز التنفيذ لان الاستخبارات المصرية بعثت باشارة تحذيرية سرية بانها كشفت الموضوع ما اغلق الطريق عليهم".
وتحدثت الصحيفة عن العلاقة الوثيقة بين حزب الله وايران ونشرت صورة للسفارة الايرانية في القاهرة وصورة لمنزل عضو حزب الله سامي شهاب اللذين يفصل بينهما شارع هارون الرشيد، وربطت بين المنزلين بسهم وكتبت "مسافة مئة متر".

وتحدثت الصحيفة عن تصاعد الخلاف بين مصر وايران حول الدعم الايراني لحزب الله وعن اكتشاف اربع خلايا لحزب الله في مصر.
وكان القضاء المصري اتهم الاربعاء الماضي الامين العام العام لحزب الله اللبناني حسن نصر الله بالتخطيط "للقيام بعمليات عدائية داخل البلاد" والسعي الى "نشر الفكر الشيعي" في مصر.
وفي هذا الاطار قررت النيابة العامة المصرية حبس 49 مشتبه به، من بينهم سامي شهاب، العضو في حزب الله اللبناني لمدة 15 يوما على ذمة التحقيق.
ونفى نصر الله اتهامات القضاء المصري لحزبه وله شخصيا بالعمل على زعزعة امن مصر، مؤكدا ان لا نية مطلقا لحزب الله في ذلك ومعتبرا ان هدف هذه الاتهامات المصرية "تشويه صورة حزب الله الناصعة".

من تعليقات القراء

عاوزن اعرف وبعدين وبعدين ايه الى هيحصل اولا مصر هتخش فى حرب مع حزب الله وايه النتيجه وربنا يكدب ظنى اولا هكون فرقيين الفريق الاول هو فريق حزب الله وطبعا معاها ايران لانهم شيعه ومعاهم حماس لاننا محصرين غزه ومعاهم الاخوان لكرههم فى الحكومه ومعاهم جميع العرب اكيد لتعاطفهم لغزه الفريق التانى هيكون مصر وطبعا اسرائيل مش حب فينا لا كره فى حزب الله طيب ايه النتايج اولا سمعه مصر هتكون اوسخ واوسخ "

رابعا ولأهم: اقدم خالص اعتذارى لك على هذا الإسلوب مع العلم انة النصف الثانى من تعليقك يحتمل الصواب

بس النصف الأول مش ممكن يدخل عقل واحد مهما كان اللى لو كنت بتخاطب ناس هش بتفهم

مع اعتذارى لمصراوى وقراءة ومعلقية

اية اللى انت بتكتبة دة
لما انت متعرفش تعلق او تحلل بتكتب لية من اصلة

يا اخى "اذا بليتم فستتروا"

اولا: مين اللى قاللك انة اسرائيل ممكن تكون معانا فى يوم من الأيام مهما كانت الظروف عيب عليك الكلام دة

****************
اشمعنى الكلام ده اتقال دلواتى بعد ما قبضنا على جماعة حسن نصر الله عندنا
و بعدين ايران تغتال مبارك ليه اصلا
طيب ماهو بدل ماتغتاله كانت تروح تغتال رأس الافعى بوش مثلا او اى حد من الروس الكبيره فى اسرائيل
مش شايفين التوقيت لنشر الخبر ده غريب شويه مع انه فات عليه اكتر من شهرين


****************
تخيلوا ان اكتيرة تعليقتنا وانا منهم اتمنيت ان عملية الاغتيال دي تكون نجحت ياسلام لو الريس يعرف حاجة زي كدة ان المصريين ولاد بلدك اتمنوا فيك الموت من الغريب بجد والله مهانة ما بعضها مهانة ليك يا ريس

0 comments:

Blog Archive